کشاورزی، اولویت اصلی در بودجه اتحادیه اروپا

بررسی ها نشان می دهد با اینکه بودجه اتحادیه اروپا در طول سالیان گذشته رشد چندانی نداشته اما مهمترین سهم بودجه به یارانه بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

به گزارش تحریریه، در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در فوریه سال ۲۰۲۰ و همزمان با فرایند برگزیت یعنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شد، چارچوب مالی اتحادیه برای هفت سال آینده (۲۰۲۷-۲۰۲۱) مشخص گردید.

بررسی ها نشان می دهد که بودجه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۰ میلیارد یورو بود. از این مبلغ، ۵۴ میلیارد یورو در قالب های مختلف به عنوان یارانه برای بخش کشاورزی کشورهای عضو در نظر گرفته شد.

همچنین اتحادیه اروپا ۴۲ میلیارد یورو برای حمل و نقل، ساختمان و محیط زیست، ۱۶ میلیارد یورو برای آموزش و پژوهش، ۱۳ میلیارد یورو برای رفاه، ۲۰ میلیارد یورو برای سیاست خارجی و دفاع در نظر گرفت.

بروکسل ۲ میلیارد یورو برای امور مالی و ۲ میلیارد یورو را در بخش انرژی هزینه کرد و ۱۳ میلیارد یورو را برای امور اداری و ۱.۵ میلیارد یورو در ارتباطات درنظر گرفت.

کشاورزی، اولویت اصلی در بودجه اتحادیه اروپا

گفتنی است که به نوشته یورونیوز، در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همزمان با فرایند برگزیت در فوریه سال ۲۰۲۰ چارچوب مالی هفت سال آینده (۲۰۲۷-۲۰۲۱) مشخص شد.

طبق گزارش فوق، آن زمان در حالی که اکثر اعضاء پارلمان اروپا با اختصاص ۱.۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بودجه آتی بلوک موافق بودند، پنج کشور ناراضی یعنی آلمان، اتریش، دانمارک، هلند و سوئد اعتقاد داشتند که با توجه به کوچک شدن اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا نیازی به بودجه بیشتر نیست و با اختصاص همان ۱ درصد سابق، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های این اتحادیه طی ۷ سال آینده تامین می شود.

در دوره چارچوب مالی چندساله (MFF) پیشین یعنی در فاصله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ این سهم ۱.۱۱ درصد بوده است. بر این اساس بودجه اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۱۹ معادل ۱۶۵.۸ میلیارد یورو تعیین شد که به دلیل رشد اقتصادی اروپا، ۵.۸ میلیارد یورو بالاتر از بودجه سال ۲۰۱۸ بود.

شایان ذکر است که بودجه سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در آن زمان، از ۳ محل جداگانه تامین می شد که شرایط تا به حال تغییر چندانی نداشته است: وضع عوارض گمرکی بر واردات کالا از خارج اتحادیه، بخشی از درآمد کشورهای عضو از محل مالیات بر ارزش افزوده و کمک‌های مستقیم کشورها که بر اساس اندازه اقتصاد آنها تعیین شده است.

در آن زمان تصویب شد که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه سالانه اتحادیه اروپا برای اجرای سیاست‌ حمایتی اعضاء از کشاورزان و سیاست منسجم‌سازی اتحادیه اروپا از طریق کمک به همسان‌سازی سطح زندگی در کشورهای ثروتمند و فقیر عضو اتحادیه صرف شود.

کمک به توسعه بیشتر اقتصاد و دولت دیجیتالی، مقابله با بحران روز افزون مهاجرت و مبارزه با تغییرات اقلیمی اولویت‌هایی بودند که برای بودجه اتحادیه اروپا تعیین شدند. سرمایه‌گذاری در تحقیقات و نوآوری، تقویت بازار واحد و رقابت‌پذیری شرکت‌ها نیز از جمله مواردی است که همواره جزء اهداف بودجه‌های سالانه اتحادیه اروپا بوده است. سرفصل‌های امنیت و دفاع، سیاست خارجی و امور اداری اتحادیه اروپا نیز از دیگر هزینه‌های سنتی تعریف شده در بودجه اتحادیه اروپاست. البته در دوسال گذشته جنگ اوکراین نیز بار مالی را بر کشورهای عضو تحمیل کرد.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =